Prodáváte nebo kupujete zemědělskou půdu či jinou nemovitost a nevíte si rady s převodem v katastru nemovitostí? Převod práva na nemovitost se zdá být složitější, než ve skutečnosti je. Nemusíte se tedy ničeho bát. Dnes vás celým procesem provedeme a budete mít jistotu, že se váš sjednaný prodej, darovací proces či dědictví stanou platnými.
Před samotným převodem práva na nemovitost v katastru nemovitostí musí dojít k převodu formou přenechání věci. Velmi podobné formální náležitosti vás čekají u prodeje, darování či dědictví nemovitosti. V kupní i darovací smlouvě musí být uvedeny údaje o obou smluvních stranách a potřebné informace o nemovitosti. Smlouva kupní musí také obsahovat výši prodejní ceny, způsob úhrady a lhůtu pro její vyřízení. Další potřebné informace k vytvoření kupní smlouvy najdete v článku Na co si dát pozor v kupní smlouvě.
TIP 1: Věnujte zvýšenou pozornost tomu, aby ve smlouvě byly uvedeny všechny související pozemky a také případná věcná břemena, která jsou uvedena v listu vlastnictví.
TIP 2: Doporučujeme vždy před podepsáním smlouvy nahlédnout do listu vlastnictví. Většinu důležitých informací naleznete také v nahlížení do katastru, nicméně list vlastnictví vám dá jistotu, že nakupujete nemovitost, u které vás již nic nepřekvapí.
Kromě všech potřebných náležitostí o smluvních stranách a převáděné nemovitosti musí být smlouva vyhotovena v dostatečném počtu kopií a obsahovat také správné podpisy. Při převodu nemovitosti je nutné obstarat nejméně tři vyhotovení kupní či darovací smlouvy. Jednu kopii pro každého ze zúčastněných a jedno vyhotovení pro katastr nemovitostí.
TIP 1: Nezapomeňte na skutečnost, že vyhotovení, které se dokládá na katastr, se neobejde bez úředně ověřených podpisů obou smluvních stran.
Nezbytnou součástí převodu nemovitosti ještě před vkladem na katastr je uhrazení sjednaných finančních prostředků. Existují dvě nejčastější možnosti úhrady kupní ceny. Nejjednodušší formou úhrady je převod na bankovní účet. Jedná se však o způsob bez ochrany finančních prostředků. Nejbezpečnějším způsobem platby za nemovitost je využití služeb advokátní úschovy. V tom případě kupující převede finance na účet advokáta a ten peníze vyplatí až po úspěšném přepsání na katastru nemovitostí. Kdyby došlo k nějakému problému a pozemek by nemohl být přepsán na nového majitele, peníze se bezpečně dostanou zpět do rukou kupujícího.
Už v kupní smlouvě by mělo být uvedeno, kdo se stává tzv. pověřenou osobou. Smluvní strana, která je zvolena, má za úkol podat návrh na vklad do katastru a zaplatit příslušný poplatek. Zcela běžnou je také varianta, kde je ve smlouvě uvedeno, že se o poplatek dělí obě smluvní strany
Příslušná osoba následně vyplní elektronický formulář Návrh na vklad práva. Formulář téměř všechny potřebné informace doplní sám dle informací z katastru nemovitostí. I tak buďte ale velmi pozorní při vyplňování, předejdete tak případným chybám, které by prodej zkomplikovaly. K takto vyplněnému a vytištěnému návrhu na vklad přiložíte kolek a kupní smlouvu s úředně ověřenými podpisy a osobně či poštou je doručíte na katastrální úřad.
TIP 1: Podpisy snadno a rychle úředně ověříte na kterékoliv pobočce CzechPointu za jednotnou částku 30 Kč za jeden podpis.
TIP 2: Návrh na vklad se neobejde bez poplatku ve formě zmíněného kolku. Kolek musí být v hodnotě 2000 Kč. Pokud budete dokumentaci posílat poštou, je třeba přiložit kolek zakoupený na kterékoliv pobočce České pošty. Pokud však budete návrh doručovat osobně, je možné tuto částku zaplatit až na místě úřadu.
U obou částek doporučujeme předem ověřit jejich aktuální výši. Uvedené ceny jsou platné k červenci 2022.
Úřad po obdržení žádosti na vklad práva neprodleně označí nemovitost v katastru nemovitostí tzv. plombou, která značí, že dochází ke změnám na listu vlastnictví. Vyřízení žádosti proběhne v lhůtě 20 – 30 dní. Dříve ani později to nebude – 30 dní je lhůta pro vyřízení a 20 dní je doba, po kterou mohou smluvní strany podat připomínku proti návrhu. Jedná se o způsob ochrany před podvodníky. Pokud návrh na vklad ani jiná dokumentace nebudou obsahovat administrativní chyby či jiné nesrovnalosti, žádost bude kladně vyřízena. V takovém případě budou vlastnická práva převedena na kupujícího a proces převodu nemovitosti bude ukončen.
Proces je téměř totožný u všech druhů přenechání věci. Jedinou rozdílností je úřední dokument stvrzující převod vlastnického práva. Při prodeji převod dokládá kupní smlouva. U daru mluvíme o darovací smlouvě, která stejně jako kupní musí obsahovat podpisy obou smluvních strany. V tomto případě se jedná o dárce a obdarovaného. Při dědictví se právo na převod vlastnického práva dokládá dědickým rozhodnutím, které bylo vystavenou soudem.
Pokud vás převod nemovitostí stále děsí, uskutečněte prodej či nákup za pomoci odborníků. My uděláme celý proces za vás a vy tak nebudete mít žádné starosti. Přečtěte si, jak probíhá nákup pozemků přes Půdu v Aukci ZDE.
V případě dotazů neváhejte kontaktovat autorku článku.
zdravím chtěl bych se zeptat jak postupovat při darování všech pozemků a domu , chtěl bych vše darovat vnukovi ,ale má 1.5 roku a já zde chci zůstat na dožití ,s tím že vše budu udržovat opravovat a nakládat s tím dokud budu moct , kolik je prosím dan nebo jaké jsou poplatky za to abych věděl jak se připravit nikdo neví co se můře stát ,
DĚKUJI MOC JESTŘÁB L
Dobrý den, pane Jestřábe,
děkujeme za váš komentář! V případě darování nemovitosti nezletilému vnoučeti je zapotřebí splnit veškeré náležitosti jako při darování zletilému – musíte sepsat darovací smlouvu a podat návrh na vklad na katastr nemovitostí dle postupu v našem článku. Podobu darovací smlouvy doporučujeme zkonzultovat s právníkem. Navíc je nutné obstarat souhlas opatrovnickému soudu, který zajistí ochranu zájmů dítěte.
Věcné břemeno (vaše dožití v nemovitosti) je nutné zapsat též na katastr nemovitostí s návrhem na vklad. Jedná se o zcela běžnou situaci, kterou katastr nemovitostí řeší denně.
V případě darování se daň z příjmu neplatí.
Pokud budete mít nějaké další otázky, neváhejte se na nás s nimi obrátit.
S přáním hezkého dne
Natálie Havlíčková
Dobrý den, chtěla jsem se zeptat, jaký je finanční rozdíl mezi darovaným a zděděným, např.domem. Děkuji za odpověď
Dobrý den, Ireno,
Omlouváme se za prodlení v odpovědi. Hodnota jakékoliv nemovitosti se způsobem ponechání nemění. Má tedy vždy hodnotu tržní ceny. Jediný rozdíl je v daňové povinnosti. Ani v jednom z případů se již od roku 2014 neplatí darovací ani dědická daň. V případě dědictví dědic nepodléhá ani platbě dani z příjmu. V případě darování tomu může být jinak. Pokud darujete v přímé příbuzenské linii jako jsou děti a vnoučata popřípadě v linii vedlejší – strýc, sourozenec, manžel a podobně, daň z příjmu se také neplatí. Daňová povinnost nenastává ani v případě, že obdarovaný je někdo, kdo s vámi žil v jedné domácnosti po dobu delší než jeden rok před získáním daru.
V ostatních případech, kdy obdarovaným bude osoba, která nesplňuje ani jednu z uvedených příbuzenských vazeb, je nucena zaplatit daň z příjmu.
Pokud byste měla ještě doplňující otázky, neváhejte na tento komentář opětovně odpovědět.
Hezký den
Natálie Havlíčková